You are currently viewing Andrzej Ziółkowski – The Inward Moment

W Pałacyku Kasyno można obecnie oglądać wystawę fotografii THE INWARD MOMENT. CZŁOWIEK WOBEC SACRUM. Wstęp wolny.

Kuratorka SYLWIA KRZEMIANOWSKA

Spotkaniu będzie towarzyszył pokaz filmu „Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość” – składającego się z sekwencji zdjęć autorstwa Andrzeja Ziółkowskiego do muzyki siedmiu religii świata – całość wyreżyserował i zrealizował Tomek Sikora.
Podczas spotkania będzie możliwość nabycia albumu.

Wystawa czynna od 14.12.2024 do 8.01.2025
Wstęp wolny!
CKiIO, Pałacyk Kasyno / Podkowa Leśna, ul. Lilpopa 18


Andrzej Ziółkowski
The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum

Wystawa: Fotograficzna opowieść o duchowości i uniwersalnym poszukiwaniu sacrum w praktykach wyznawców siedmiu wielkich religii.

Wystawa fotografii Andrzeja Ziółkowskiego oraz wydane albumy „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum” i „Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość”, są niezwykłą podróżą po Azji Południowo-Wschodniej. Autor, zafascynowany dziełem angielskiego benedyktyna Bede Griffithsa (1906-1993), Universal Wisdom, wtopił się w atmosferę obrzędów religijnych, aby opowiedzieć o duchowości ludzi różnych wyznań. Bede Griffiths był przekonany, że jeżeli uda nam się dotrzeć w każdej religii do tego, co jest jej mistycznym sednem, wówczas zewnętrzne różnice przestaną nas dzielić i spotkamy się w miejscu, które jest dla nas wspólne.

Andrzej Ziółkowski:
Często słyszę pytanie, jak określiłbym moje fotografowanie. Myślę, że słowem kluczem jest tu duchowa „intymność”. Pozwalam sobie określić te fotografie jako The Inward Moment (Wewnętrzny moment) – idąc w ślady wielkich mistrzów fotografii, którzy używali słowa „moment”, by opisać swoje zdjęcia. Pierwszy był Henri Cartier-Bresson, który w 1952 roku zatytułował swą kultową monografię The Decisive Moment (Decydujący moment). Steve McCurry w swoich publikacjach używa określenia The Unguarded Moment (Moment bezbronności), a Geoff Dyer zatytułował swoją książkę, opisującą zdjęcia sławnych fotoreporterów, The Ongoing Moment (Nieprzerwany moment). Fotografując, starałem się uchwycić jednocześnie moment bezbronności i intymności duchowej. Tej chwili, w której człowiek – sam czy też w grupie – próbuje wejść w relację z sacrum, różnie nazywanym w każdej z religii. Pragnąłem opowiedzieć moimi zdjęciami o ścieżkach duchowych, po których idąc, będąc różnymi, jesteśmy sobie równi. Wszyscy wychodzimy z tego samego miejsca i ku temu samemu dążymy.
Jestem ogromnie wdzięczny wszystkim bezimiennym bohaterom moich zdjęć za świadectwo ich wielkiej wiary, że kiedyś razem TAM dojdziemy.

Wystawa w Podkowie Leśnej jest już trzydziestą prezentacją zbioru fotografii Andrzeja Ziółkowskiego. Wcześniejsze wystawy były pokazywane m.in. w Lublinie, Kielcach, Kazimierzu Dolnym, Warszawie, Gdyni, Gdańsku, Zakopanem, Bielsku-Białej, Radomiu, Olkuszu i w Tyńcu.

Albumy: „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum” i „Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość”, można zobaczyć na stronie inwardmoment.com
Bohaterów tych książek łączy pragnienie kontaktu z sacrum. Andrzej Ziółkowski pokazuje ich w najbardziej intymnych momentach przeżyć duchowych: żarliwej modlitwy, pokuty, próby zespolenia z Praźródłem. Głęboko ludzkim i uniwersalnym fotografiom towarzyszą dotychczas niepublikowane w Polsce wprowadzenia Bede Griffithsa, krótkie teksty wielkich autorytetów przedstawionych religii i cytaty z ich świętych ksiąg.
Wstępy do albumu napisali noblistka Olga Tokarczuk, Jego Świątobliwość XIV Dalajlama i Msgr. Indunil J. Kodithuwakku K, sekretarz Papieskiej Rady do spraw Dialogu Międzyreligijnego i pisarka/poetka Maja Jaszewska.

Szerzenie idei harmonii między religiami to jedno z moich czterech najważniejszych zadań życiowych. Pomimo filozoficznych różnic wszystkie wielkie religie świata zawierają potencjał czynienia swych wyznawców szlachetnymi i wielkodusznymi ludźmi. Dlatego ważne jest, by się one wzajemnie szanowały i respektowały różnice w swoim widzeniu rzeczywistości. Trzeba nam także uszanować poglądy tych, którzy nie są wyznawcami żadnej religii. Z zadowoleniem mogę stwierdzić, że album fotografa Andrzeja Ziółkowskiego „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum” wnosi wyrazisty wkład w lepsze zrozumienie różnych tradycji religijnych.
Jego Świątobliwość XIV Dalajlama
The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum
(z przedmowy)

Każda religia uwrażliwia nas na to, że świat, w którym żyjemy, jest tylko małym aspektem większej całości, lecz jednocześnie uspokaja nas, że możemy mieć dostęp do owej całości, jeżeli tylko wejdziemy na istniejącą, zakorzenioną w tradycji drogę. […]
„The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum”, piękny i niezwykły album Andrzeja Ziółkowskiego, który mają Państwo w ręku, pokazuje religijny kosmos w najintymniejszy sposób, skupiając się na najbardziej kruchym i zarazem najpotężniejszym elemencie tego fenomenu – na człowiek
u.
Olga Tokarczuk
The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum
(z przedmowy)

Zdjęcia Andrzeja Ziółkowskiego dowodzą, że duchowość Azji Południowo-Wschodniej łączy wymiary sztuki teatralnej i religii, tworząc pewnego rodzaju hybrydę. Rytuał religijny splata się z widowiskiem teatralnym w intensywnej próbie dotarcia do sacrum. Powstaje widowisko zagarniające całą ludzką rzeczywistość, tę prozaiczną, fizykalną i tę, którą obejmuje tylko wyobraźnia. Nie ma już dzielenia świata na obszar sacrum i profanum. Piękne, pełne teatralnej ekspresji zdjęcia Andrzeja Ziółkowskiego dowodzą głębokiej prawdy słów Marca Chagalla: «Sztuka jest dla mnie stanem duszy. A dusza jest święta.
Maja Jaszewska
Universal Wisdom. Wieczysta Mądrość
(z przedmowy)

Andrzej Ziółkowski – z pochodzenia gdynianin. W latach 70. studiował elektronikę w Gdańsku. Po wielu latach pracy w przemyśle elektronicznym, z tego 20 lat w międzynarodowym koncernie elektronicznym w Singapurze, od roku 2005 oddaje się swej pasji fotografowania. Przemierzał kraje Azji Południowo-Wschodniej, Indie, Nepal i Tybet, starając się uchwycić w fotografii uniwersalny wymiar ludzkiej duchowości, bez względu na religijną przynależność. Ta wystawa wraz z towarzyszącym jej albumami to owoc jego fotograficznej i duchowej podróży.
Na swoich fotografiach Autor snuje fascynującą opowieść o wyznawcach siedmiu wielkich religii. Pomagają nam oni zrozumieć, że mimo różnic w tradycjach religijnych, obrzędach czy formach ekspresji, pragnienia wszystkich ludzi wiary są do siebie podobne. Zaczynamy dostrzegać, jak mało nas różni, a jak wiele łączy.