W sobotę 13 kwietnia zapraszamy na koncert, na którym zabrzmią inspirowane obszarem Morza Czarnego utwory z płyty „Talán” Raphaela Rogińskiego. Początek o godz. 19.00 w sali widowiskowej przy Świerkowej 1. Bilety na koncert w cenie 40 zł normalne, 30 zł ulgowe do nabycia na: biletyna.pl lub w kasie CKiIO, tel. 22 729 13 84 w. 31.
Mający przez wiele lat silne związki z Podkową Leśną, gdzie spędził dzieciństwo i młodość, Raphael Rogiński to znany szeroko w Polsce i na świecie gitarzysta, improwizator, kompozytor i badacz muzyki świata, który, choć związany z warszawską sceną alternatywną, kroczy swoją własną, całkowicie oryginalną i osobną ścieżką artystyczną. Współtworzył i koncertował lub nadal koncertuje z takimi zespołami jak Shofar, Hizbutt Jamm, Żywizna, czy ze znaną wokalistką Natalią Przybysz.
Artysta grał m.in. muzykę żydowską, turecką, beduińską, perską, ormiańską, występując z rdzennymi muzykami z tych krajów.
Na koncercie zabrzmią utwory z płyty „Talán” wydanej we wrześniu 2023 r. przez wytwórnię Instant Classic.
Jarek Szczęsny w recenzji albumu na portalu nowamuzyka.pl napisał:
Znów jest sam. Ma do dyspozycji tylko gitarę. To wystarczy. Mówi, że płytę nagrał po części z powodu fascynacji Morzem Czarnym. (…) Słuchając albumu „Talàn” nagranego przez Raphaela Rogińskiego nie mam wcale pewności co do jego inspiracji. (…). Powoduje zachwyt – to jasne, ale zaledwie wkroczy się w muzykę, to człowiek z miejsca głupieje myśląc sobie, że nikt tak nie gra. No nikt. Opisanie tego poprzez techniczną stronę muzyki mija się z celem.(…). Ta muzyka odziera nas ze wszystkich sztucznych warstw codzienności: masek, cynizmu, dystansu, zblazowania, wypalenia i czego tam jeszcze chcecie.”
Rogiński – znany okołojazzowej publiczności z tria Shofar i uznanych przez wielu za obrazoburcze albumów poświęconych Bachowi oraz Coltrane’owi – poświęcił pracom nad tym materiałem wiele lat, studiując muzyczną historię ludów skupionych nad brzegami Morza Czarnego. Rogiński (…) podróżował w tamte rejony, a część utworów stworzył nawet na miejscu, w Odessie. I choć to właśnie tamten kawałek świata jest główną osią Talànu, nie sposób uniknąć wrażenia, że sięgnięcie po inne kultury, także te zupełnie odległe, miało pomóc autorowi w opowiedzeniu głęboko osobistej historii. A także udowodnieniu, że piękno w muzyce, tak jak historia przodków Rogińskiego, przekracza bariery geograficzne. – napisał z kolei w recenzji Mateusz Sroczyński ( JazzPress 2012.2023)
Dwukrotnie nominowany do „Paszportów” Polityki w kategorii Muzyka popularna.