Tytuł programu tegorocznego: Akademia Młodych Animatorów

Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek, z wyłączeniem dni wolnych od szkoły i świąt.
Do dyspozycji chętnych pozostają dwie grupy, spotykające się w godzinach 14.00-16.00 oraz 16.00-
18.00. Zajęcia startują w pierwszy poniedziałek października. Ilość miejsc jest ograniczona ilością
stanowisk komputerowych (6 miejsc w każdej grupie). Istnieje możliwość przyjęcia dodatkowego
uczestnika z własnym laptopem. Wiek uczestników – od 6 do18 lat. Mile widziani uczestnicy
z orzeczeniami. Szczegółowe informacje dotyczące zapisów, warunków uczestnictwa, kosztów,
przykładowych prac zeszłorocznych, programów wcześniejszych: [email protected]
Pierwszeństwo przy zapisach mają stali uczestnicy zajęć, innych chętnych dotyczy kolejność zgłoszeń.
Osoby, dla których zabraknie miejsc na wybraną godzinę, mogą zapisać się na listę rezerwową – będą
informowane o zwalniającym się miejscu w trakcie trwania roku, zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
Zajęcia w pełni przygotowuje i prowadzi Maja Piotrowska-Krawczyk, artystka, filozofka, edukatorka i przewodniczka muzealna, nauczycielka przedmiotów artystycznych i reklamowych w liceach
i technikach, współorganizatorka kształcenia dla spektrum autyzmu, instruktorka kursów
międzynarodowych Erasmus+ dla nauczycieli, publikująca autorka tekstów o sztuce i edukacji. Zajęcia pt. Nowe Formy Sztuki, z kreowanym co roku oryginalnym programem, odbywają się
w CKiIO od 2009 roku. 


Program tegoroczny stanowi kontynuację programu zeszłorocznego, stanowiącego wprowadzenie do
animacji. Ma na celu rozwinięcie świadomego warsztatu artystycznego animatora poprzez praktyczne
zastosowanie podstawowych zasad animacji w tworzonych pracach, rozwój wrażliwości estetycznej poprzez pracę z kolorem, kompozycją i światłem, naukę narracji wizualnej bez użycia słów oraz
z użyciem typografii, zrozumienie i zastosowanie różnych technik animacji w celach wyrazowych,
kreatywne wykorzystanie dostępnych narzędzi (CorelDRAW, Canva, Photopea, inne darmowe zasoby online, tradycyjne media) w celu tworzenia unikalnych stylów i dzieł.
Program może ulec zmianie ze względu na szczególne zainteresowania i potrzeby uczniów. Każde zajęcia rozpoczynają się od przeglądu i omówienia materiałów przygotowanych przez nauczyciela, które stanowią wprowadzenie do tematu danego spotkania. Następująca po tej części praca z każdym uczestnikiem jest pracą zindywidualizowaną.

Szczegółowy program zajęć
Zajęcia 1, 06.10.2025 – pokaz i omówienie/przypomnienie prac zeszłorocznych, ogólny przegląd
stosowanych narzędzi i technik. Wprowadzenie do zasad animacji.
Cel: zrozumienie, że animacja to nie tylko ruch, ale też iluzja życia.
Zadanie bazowe (klasyczne ćwiczenie stosowane w procesie kształcenia animatorów): ćwiczenia z ołówkiem i kartką, rysowanie odbijającej się piłki, możliwe różne ciężary, różne materiały.
Zwrócenie uwagi na zasadę squash and stretch (rozciąganie i ściskanie). Skupimy się na narysowaniu kilku kluczowych klatek, które pokażą, jak obiekt w klasycznej rysowanej animacji zmienia kształt, by
symulować ruch.
Przykład: animacja skaczącej piłki tenisowej. Uczestnicy mają za zadanie wyobrażenie sobie elastycznej piłki tenisowej. Celem będzie zrozumienie, jak sprężysty obiekt deformuje się podczas
odbicia. Części ćwiczenia: – piłka stojąca na ziemi; rysowanie piłki w jej standardowym, okrągłym
kształcie; – piłka w momencie odbicia (ściskanie); gdy piłka uderza o ziemię, ulega spłaszczeniu, uczestnicy rysują ją lekko spłaszczoną na dole, z wyraźnym rozciągnięciem na boki, – piłka w locie
(rozciąganie); kiedy piłka odbija się od ziemi i leci w górę, jej kształt się rozciąga, należy narysować ją dłuższą i węższą; – piłka w najwyższym punkcie (powrót do formy); gdy osiąga najwyższy punkt, na moment zwalnia i wraca do swojego idealnie okrągłego kształtu, zanim grawitacja znowu zacznie rozciągać ją w dół.
Uczestnicy kontynuujący zajęcia mogą wprowadzić squash and stretch do swoich zeszłorocznych koncepcji animacji abstrakcyjnych lub spróbować zastosować tę zasadę do postaci. Osoby nowe po wykonaniu rysunków piłki tenisowej będą uczyły się podstaw rysowania w CorelDRAW (odtworzenie
własnych rysunków w programie).

Zajęcia 2, 13.10.2025 – timing i spacing (czas i odstępy).
Cel: świadome kontrolowanie tempa i płynności ruchu w celu budowania emocji.
Zadanie bazowe: Stworzenie animacji prostych obiektów, które będą poruszać się w różnym tempie – w jednym przypadku szybko, w drugim powoli. Przewidziane są eksperymenty z konstrukcją klatek i odstępami między nimi, by uzyskać efekt przyspieszenia lub spowolnienia. Narzędzia –
CorelDRAW, Canva.
Przykładowe możliwości:
– animacja ruchu ciężkiej kuli, która toczy się po ziemi. Timing: animacja powinna trwać dłużej, a ruch być powolny i miarowy, by podkreślić wagę obiektu (duża ilość klatek). Spacing: odstępy
między klatkami powinny być małe i równe, co sprawi, że ruch będzie płynny.
– animacja lekkiej, skaczącej piłeczki. Timing: animacja powinna być szybka (niezbyt wiele klatek, np. do 30), z gwałtownymi, energicznymi ruchami. Spacing: odstępy między klatkami powinny się
zmieniać (bliskie odstępy na początku i na końcu odbić, gdy piłka spowalnia, oraz duże odstępy w środku skoku, gdy piłka jest w powietrzu i porusza się najszybciej).

Zajęcia 3, 20.10.2025 – anticipation i follow through (zapowiedź akcji i podążanie za akcją). 
Cel: nadanie postaciom i obiektom wiarygodności poprzez realistyczną fizykę ruchu.
Zadanie: stworzenie w CorelDRAW krótkiej sceny, w której postać przygotowuje się do akcji (np. zamach ręką przed rzutem) oraz w której jej ruch kończy się „podążaniem” (np. włosy, ubranie podążają za ruchem). Animacja w Canvie lub gif-makerem online.

Zajęcia 4, 27.10.2025 – kolor w animacji.
Cel: wstępne rozumienie, jak kolory budują nastrój, symbolikę i emocje w animacji.
Zadanie: stworzenie w CorelDRAW kadrów do dwóch krótkich animacji, w których ten sam ruch postaci (np. przejście, wychylenie się zza kadru i pomachanie do widza itp.) ma zupełnie inny
wydźwięk dzięki zastosowaniu różnych palet kolorystycznych. Animacja w Canvie lub gif-makerem online.

Zajęcia 5, 03.11.2025 – wyrażanie emocji.
Cel: rozwinięcie umiejętności animowania „językiem ciała”.
Zadanie: ćwiczenie z ołówkiem i kartką, rysowanie uproszczonych postaci w różnych emocjach, ale
bez dopowiedzianej twarzy. Następnie w CorelDRAW uczestnicy wykonają kadry animacji takiej prostej postaci, której emocje wyrażane są wyłącznie poprzez ruch (wybór jednej lub kilku emocji).
Finalna animacja w Canvie lub gif-makerze.
Część II – dwie zmiany stanów emocjonalnych opowiedziane wyłącznie za pomocą twarzy.

Zajęcia 6, 10.11.2025 – światło i cień w animacji.
Cel: wykorzystanie światła i cienia do budowania głębi, atmosfery i dramatyzmu.
Zadanie: w CorelDRAW stworzenie kadrów prostej animacji w której zmienia się źródło światła, a co za tym idzie, cienie na obiekcie/obiektach. Finalna animacja – Cava lub gif-maker. Pracę poprzedza faza szkicowania.

Zajęcia 7, 17.11.2025 – animacja poklatkowa z rysunku.
Cel: zrozumienie/przypomnienie, na czym polega tradycyjna animacja klatka po klatce.
Zadanie: narysowanie na kartkach, a następnie zeskanowanie, postprodukcja w Photopea i złożenie
w gif-makerze krótkiej animacji prostej czynności (np. sięgnięcie po butelkę mleka i napicie się go plus wyraz twarzy), w której fazy ruchu są narysowane tak, by wywołać wrażenie płynności. Faza
wstępna pracy – praca z bloczkiem kartek lub kalkami.

Zajęcia 8, 24.11.2025 – montaż i płynność przejść.
Cel: zrozumienie, jak łączenie ujęć wpływa na narrację i odbiór animacji.
Zadanie: przygotowanie w Cavie kilku krótkich animacji (sekcji), a następnie połączenie ich w spójną całość, tak aby przejścia były ciekawe, płynne i logiczne. Przygotowanie ze storyboardem (może być
koncepcyjny) w CorelDRAW.

Zajęcia 9 i 10, 01.12.2025, 08.12.2025 – tworzenie złożonych ruchów.
Cel: animowanie bardziej skomplikowanych sekwencji.
Zadanie: w CorelDRAW uczestnicy rysują animację złożonego ruchu, np. postać skacząca przez przeszkodę, postać biegnąca w stronę kamery itp., uwzględniając zasady animacji poznane do tej pory.
Montaż w Canvie lub Canvie i gif-makerze. Dodawanie elementów dźwiękowych/muzycznych/partii mówionych. Przygotowanie ze storyboardem (może być koncepcyjny) w CorelDRAW.

Zajęcia 11, 15.12.2025 – animacja efektów specjalnych (dym, woda, ogień).
Cel: Nauka animowania zjawisk fizycznych w sposób artystyczny.
Zadanie: stworzenie w CorelDRAW lub Photopea/Paincie animacji prostego efektu, np. dymu
wydobywającego się z komina, palącego się ogniska itp. z uwzględnieniem różnych gęstości i dynamiki ruchu. Na koniec możliwość animowania całości w Canvie lub Canvie i gif-makerze, możliwość dodania dźwięku.
Możliwość wykonania animacji świątecznej.

Zajęcia 12, 22.12 – transformacja obiektów.
Cel: animowanie zmiany kształtu obiektu w sposób płynny i kreatywny.
Zadanie: posiadająca swoją dramaturgię i sens animacja, w której jeden obiekt przekształca się w drugi (np. kwadrat w koło, gwiazdka w słońce), lub kilka przekształceń. Planowanie poklatkowe (kartki lub kalka). Rysowanie w CorelDRAW lub Photopea. Montaż w Canvie lub Canvie i gif-makerze, możliwość dodania dźwięku.

Możliwość wykonania animacji świątecznej.

Zajęcia 13 i 14, 05.01.2026, 12.01.2026 – praca z Photopea – efekty rastrowe.
Cel: wzbogacenie animacji o efekty rastrowe (filtry, tekstury).
Zadanie: stworzenie dowolnej animacji w CorelDRAW, stworzenie teł, a następnie obróbka ich w Photopea i dodanie do kadrów animacji morelowej (montaż w Canvie). Tło wyraźnie różni się od
wektorowej animacji („efekt Kapiszona”). Pierwszy etap – praca ze storyboardem.

Ferie zimowe: 19.01-01.02

Zajęcia 15 i 16, 02.02.2026, 09.02.2026 – wizualna poezja.
Cel: wyrażanie emocji, nastrojów i myśli za pomocą abstrakcyjnych form i kolorów.
Zadanie: Stworzenie abstrakcyjnej animacji „z tezą” w CorelDRAW/Canvie, np. opowiadającej o uczuciu radości/smutku, bez użycia postaci. Dodanie partii głosu, muzyki, efektów dźwiękowych.
Pierwszy etap – scenariusz.

Zajęcia 17, 16.02.2026 – narracja obrazem – animacja niema.
Cel: wstępne zrozumienie, jak opowiadać historie wyłącznie za pomocą ruchu, gestu, koloru
i kompozycji.
Zadanie: stworzenie krótkiej animacji w CorelDRAW/Canvie, która przekazuje prostą historię (np.:
– spotkanie dwóch postaci – okazanie radości, zmiana planów, wspólna zmiana kierunku; – zgubienie
i odnalezienie obiektu) bez użycia tekstu czy dźwięku. Całość ma być zrozumiała dla widza tylko dzięki obrazowi. Montaż w Canvie.

Zajęcia 18, 23.02.2026 – „zaginanie rzeczywistości”.
Cel: eksperymenty z perspektywą, proporcjami i prawami fizyki w animacji.
Zadanie: w  CorelDRAW/Photopea/Canvie tworzymy klatki animacji, w której obiekt zmienia
wielkość/kształt w sposób nielogiczny, co tworzy surrealistyczny efekt. Praca wstępna – storyboard
koncepcyjny. Finalne animowanie w dowolnie wybranym programie.

Zajęcia 19, 02.03.2026 – animacja rotoskopowa.
Cel: ćwiczenie techniki, w której animator rysuje klatka po klatce na podstawie wideo.
Zadanie: użycie filmu z dziećmi, które wykonują proste ruchy, lub innego nieskomplikowanego filmu
wybranego przez uczestnika. W CorelDRAW narysowanie prostej wersji każdej klatki. Montaż całości wybraną metodą. Możliwość dodania muzyki.

Zajęcia 20, 09.03.2026 – minimalizm w animacji.
Cel: tworzenie animacji, która przekazuje maksymalną treść za pomocą minimalnych środków.
Zadanie: animacja w CorelDRAW, która opowiada historię za pomocą tylko jednego koloru i jednej
prostej formy, podlegającej przekształceniom, ale zachowującej tożsamość. Możliwość użycia dźwięku. Etap wstępny – storyboard.

Zajęcia 21, 16.03.2026 – animacja „alternatywnej” fizyki.
Cel: tworzenie niestandardowych praw ruchu i zaskakującej interakcji między obiektami.
Zadanie: środki dowolne, stworzenie prostej animacji, w której obowiązuje „inna fizyka”, np. grawitacja działa do góry lub obiekty przyciągają się w dziwny sposób. Etap wstępny – szkicowanie
koncepcyjne.

Zajęcia 22, 23.03.2026 – kolaż i animacja.
Cel: łączenie w animacji różnych stylów i technik graficznych.
Zadanie: w Canvie – stworzenie animacji, która wykorzystuje zarówno elementy rysowane
(wektorowe, skany rysunków), jak i elementy typowo rastrowe (malarskie, przetworzone graficznie, fotograficzne). Dla osób kontynuujących zajęcia, dla których jest to technika jak najbardziej naturalna
i domyślna, obowiązkowe jest stworzenie w CorelDRAW elementów rysowanych,
a w Photopea – opracowanie rastrowych.
Możliwość tworzenia animacji wielkanocnej.

Zajęcia 23 i 24, 30.03.2026, 13.04.2026, – animacja narracyjna. Część 1: bohater i świat.
Cel: budowanie postaci i świata do własnej animacji na wyższym poziomie złożoności.
Zadanie: projekt postaci i kilku teł – „świata” – w CorelDRAW. Część 2: konflikt i rozwiązanie.
Cel: tworzenie prostej historii z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem. Zadanie: stworzenie animacji, w której postać lub kilka napotyka na przeszkodę (w dowolnym sensie), a następnie ją
pokonuje. Animowanie wyników dowolną poznaną metodą. Możliwość nagrania dialogów, dodania
dźwięków i muzyki.

Zajęcia 25, 20.04.2026 – animacja malarska.
Cel: stworzenie animacji, która wygląda, jakby była namalowana.
Zadanie: stworzenie animacji z użyciem narzędzi do malowania (pędzle, palce, malowanie na szybie).
Można także użyć Corela, Canvy, Painta lub Photopea. Można przynieść własny tablet.

Zajęcia 26, 27.04.2026 – animacja z użyciem jedynie tekstu i typografii.
Cel: rozumienie, że i w jaki sposób tekst może stać się integralną częścią animacji i nadawać jej charakter.
Zadanie: w Canvie stworzenie animacji, w której ruch liter/słów/zdań tworzy dynamiczny efekt
wizualny, przekazując jednocześnie komunikat. Możliwe przekształcenia i skalowanie typografii,
dodawanie muzyki i dźwięku.

Zajęcia 28, 04.05.2026 – animacja i perspektywa.
Cel: nauka budowania głębi i przestrzeni w animacji dwuwymiarowej.
Zadanie: w CorelDRAW stworzenie animacji, w której postać porusza się w trójwymiarowej
przestrzeni (praca z siatką perspektywiczną).

Zajęcia 29, 11.05.2026 – animacja warstwowa.
Cel: rozwinięcie umiejętności pracy z warstwami i tworzenia iluzji głębi i skomplikowanych ruchów.
Zadanie: stworzenie animacji składającej się z kilku warstw (tło, postać, efekty), które poruszają się w różnym tempie (efekt paralaksy). Program do wyboru. Praca wstępna – storyboard koncepcyjny.

Zajęcia 30 i 31, 18 i 25.05.2026 – styl i estetyka w animacji.
Cel: rozwijanie świadomości własnego stylu i ćwiczenie inspiracji.
Zadanie: stworzenie krótkiej animacji inspirowanej stylem konkretnego artysty lub epoki. Praca wstępna – storyboard.

Zajęcia 32, 01.06.2026 – animacja 3D w 2D.
Cel: stworzenie iluzji ruchu trójwymiarowego w środowisku 2D.
Zadanie: w CorelDRAW animacja obiektu, który obraca się wokół własnej osi, tworząc wrażenie głębi. Możliwość zastosowania animacji jako preloadera. Domyślna technika animowania – gif-maker.

Zajęcia 33 i 34, 08 i 15.06.2026 – zaawansowana perspektywa w animacji.
Cel: doskonalenie umiejętności tworzenia scen, które sprawiają wrażenie głębi i trójwymiarowości.

Zadanie: stworzenie animacji, w której kamera porusza się dynamicznie w przestrzeni (np. przesuwa się wzdłuż ulicy lub leci nad miastem). Ćwiczenie rysunkowe plus dodanie sensu, np. lot balonem, jazda taksówką. Dzieci uczą się, jak rysować obiekty z różnych perspektyw w trakcie ruchu. Praca z użyciem wyselekcjonowanych uprzednio stop-klatek filmowych.
Tworzenie animowanych zaproszeń na pokaz końcoworoczny.

22.06.2026 – pokaz animacji z omówieniem, Pałacyk Kasyno.

Dodatkowe pytania, wcześniejsze programy, bardziej szczegółowy biogram –
[email protected].

Autorka grafiki: Pola Koper, uczestniczka zajęć Nowe Formy Sztuki pod kierunkiem Mai Piotrowskiej.

Proszę udostępnij to

Twitter
Facebook
Pinterest
LinkedIn
Reddit
WhatsApp
Email
Print