Kanon Myokoin. "São Paulo. Szkice"

Do 10 czerwca w galerii przy Świerkowej 1 można oglądać wystawę Kanon Myokoin "São Paulo. Szkice". Wstęp wolny.

Otwarcie wystawy towarzyszyło pokazowi filmu Sławomira Rumiaka "Macunaima wraca do São Paulo", który odbył się 13 maja 2018.

Wystawa czynna do 10 czerwca.
CKiIO, ul.Świerkowa 1, wstęp wolny!

Kanon Myokoin

SÃO PAULO. SZKICE

Japońska dizajnerka, Kanon Myokoin towarzyszyła przy zdjęciach do filmu "Macunaima wraca do São Paulo", była we wszystkich zamkniętych, czasem niebezpiecznych budynkach okupowanych przez bezdomnych, w śródmiejskich fawelach. W ten sposób powstała czysto wrażeniowa, "prywatna" seria zdjęć będących zapisem z tych ekstremalnych zakamarków miasta. 

Fotografie robione małym - także ze względów bezpieczeństwa - dyskretnym cyfrowym aparatem powstały wyłącznie do prywatnego archiwum, bez aspiracji do projektu artystycznego. Wolny od konceptualnych założeń zbiór fotografii pokazuje miejsca z filmu z innej perspektywy, jest jego uzupełnieniem albo nawet antidotum na radykalną formę filmu.

Kanon Myokoin - japońska projektantka graficzna z Tokio. Zajmuje się też rysunkiem, fotografią i projektowaniem form użytkowych.

---

Sławomir Rumiak

MACUNAIMA WRACA DO SÃO PAULO

Tytuł filmu nawiązuje do napisanej w 1928 roku powieści Mário de Andrade "Macunaima". Jej tytułowy bohater, legendarny trikster z dorzeczy Orinoko, wyrusza w podróż do rozwijającego się dynamicznie miasta São Paulo. Blisko sto lat później Rumiak wraca z "Macunaimą" do tej samej metropolii - książką filtruje napotkaną tam rzeczywistość, zauważa zmiany, punktuje kontrasty. Nie jest to już okres prosperity, wysokościowce okupują bezdomni, po ulicach wloką swój dobytek kolonie zbieracko-łowieckie; miejska tkanka obumiera. 

Z założenia nie jest to jednak kolejna miejska dystopia. Kluczem do filmu stało się graffiti, na które artysta natrafił w jednym z okupowanych budynków, ukazujące trzy mądre małpy. W tamtym miejscu jego wymowa była oczywista - jasna, zamożna część miasta nie chce widzieć jego ciemnej strony. Film jest ćwiczeniem z wyobraźni, zakłada sytuację odwrotną - kamera pokazuje wyludnioną metropolię, zamieszkaną tylko przez bezdomnych; tysiące pozostałych mieszkańców wraz z insygniami ich dobrobytu - samochodami, kosztownymi ubraniami, etc. - zostało usuniętych cyfrowo w postprodukcji. 

Film "Macunaima wraca do São Paulo" jest częścią projektu "Ślady ludzi" kuratorowanego przez Stephana Strouxa, na który składa się również cykl fotograficzny zrealizowany w Polsce przez znanego brazylijskiego fotografa, Cristiano Mascaro. Projekt powstał przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach promocji kultury polskiej w Brazylii w roku 2016. 

Polska premiera filmu odbyła się w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie w 2015 roku podczas wystawy „Ślady ludzi. Cristiano Mascaro / Sławomir Rumiak"; pokaz brazylijski odbył się w maju 2017 roku w Instituto Tomie Ohtake w São Paulo.

Sławomir Rumiak – fotograf, artysta wizualny. Początkowo realizował głównie cykle fotograficzne – m.in. projekt Prêt-à-Porter (CSW “Kronika”, Bytom; “Il Tempo”, Tokio, 2004) . Obecnie posługuje się różnymi mediami - od rzeźby po wideo.

 

Zobacz także
p w ś c p s n
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 

Godziny pracy biura:

Pon. - Pt.  10.00 – 18.00
Sob. - Nd.  w czasie imprez

ul. Lilpopa 18, 05-807 Podkowa Leśna
Tel.: 22 729 13 84,
fax 22 729 13 84 wew. 33
e-mail: [email protected]

oraz

ul. Świerkowa 1, 05-807 Podkowa Leśna
Tel.: 22 758 94 41

Nr konta: 47124063481111001021847049